Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.4.2024, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Redwood Material recykluje vysloužilé akumulátory Li-Ion i jiné typy jako NiMH a podařilo se jí dále vylepšit své recyklační procesy. Ty mají vysokou efektivitu i nižší dopady na životní prostředí.
thegrid (280) | 22.4.202416:14
A dostává se také za odevzdané lipo baterie nějaká provize u nás jako u olovnenych? Jestli to motivuje recyklovat.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 22.4.202416:57
Nevím, jak v USA, ale v EU bude tohle přímo na úrovni likvidace vozu, takže by se to někde jen tak povalovat nemělo. V případě výměny během životnosti vozu je to obvykle na tom, kdo výměnu provádí ­(obvykle tedy sama automobilka, resp. její zastoupení a servisy­), zda se to zrecykluje ­(pošle do nějakého takového centra­) nebo to půjde na sekundární použití. Baterie mají mít své ­"pasy­", takže se má lépe monitorovat, co se děje s jakou baterií.
Odpovědět0  0
thegrid (280) | 27.4.202422:17
No auta možná pasy mít budou, ale lithium je dnes skoro v každé elektronice. Od zubních kartáčků po myši, mobily atd. A mě třeba vůbec nic nedonutí zrecyklovat starý mobil. Radši ho budu mít pro strýčka náhodu. Pořád lze použít třeba jako webkamera...
Odpovědět0  0
ensidia (124) | 22.4.202415:51
Ano velmi zajímavý projekt, první svého druhu který má být komerční. Asi nejzajímavější mi přišlo to video, jak cesta materiálu na baterii, 5x obepluje svět když to nasčítáme. Než někdo vyrobí baterii.

Ale krásně tam demonstrovali jak je lion­-baterie neekologická v dnešní době.
A cpát je do aut je šílenost. A kdo označí tyhle auta za ekologické je šílenec. :D
Jinak palec nahoru za recyklaci. Samy sebe označují jako Niklový a Lithiový důl v USA.

Tady pro zajímavost originální článek i s videem
https:­/­/www.redwoodmaterials.com­/news­/sustainable­-battery­-materials­-process

Odpovědět2  2
puntja (24) | 23.4.20249:03
Zajímavý postoj, kdy lidé s jiným názorem jsou ­"šílenci­". Mohlo by se vám jednou vrátit. Pracuji přímo pro fabriku, která vyrábí paliva, a rovněž jsem pracoval pro energetiku a doly. A elektrická auta mi přijdou mnohem ekologičtější, než nějaký stroj, který spaluje chemická paliva. ­"Filtrační­" část fosilní elektrárny je dnes téměř větší, než zbytek provozu a nesrovnatelně účinnější, než katalyzátory atd. ve spalovacích autech. Nemluvě o jaderkách a dalších zdrojích. Pracoval jsem i v oblasti těžby, transportu a zpracování ropy, věřte, že to má k ekologii sakra daleko.. A baterie se vyvíjejí, recyklační postupy také. Spalovací motory už dávno ne, přes sto let stará technologie bez budoucnosti. Účinnost je už téměř na teoretické hranici a není kde dál brát..
Odpovědět4  1
tomasjerry (229) | 23.4.202410:22
Nepracoval som sice v elektrarni, ale zato v cementarni a mozem povedat, ze legyslativa je uplna v tomto naprd. Vobec nemotivovali k recyklacii tepla, lebo nie sme teplaren, nie sme elektraren a podobne hluposti. Uz vobec nemozem suhlasit, ze maju lepsie filtrovanie spalin. NOX mali nadstavene na hrane, aby nedostavali pokutu, aj tak ju casto dostali, lebo se robosom nechcelo nastrekovat amoniak ­(tobude asi tym, ze je jedovaty plyn­). Takze toto neberiem. V polsku je filtracia v uholkach, ktore maju casto aj 50 rokov asi rovnaka ako u nas ­(cize minimalna­).
Odpovědět1  2
puntja (24) | 23.4.202412:22
Já o voze, vy o koze. Mluvím o ELEKTRÁRNĚ. České elektrárně a českých limitech. Limity jsou tak přísné, že i přes filtry všech NOXů, SOXů, rtuti atd. máme stejně výjimku jen na pár let a uhlí končí. PS amoniak se vstřikuje pod tlakem v kapalném skupenství.
Odpovědět1  1
ensidia (124) | 24.4.20249:28
Šílenci bylo v nadsázce. Ale pokud máme elektro auta = ekologie pro planetu. Tak je to prostě mimo.

Pokud bereme ekologie tady na místě jsme zelení. Ok fanatický názor ale dobrá...
Ale že děláme ještě větší uhlíkovou skleníkovou stopu. A za naše rozhodnutí reálně zabíjíme lidi tím že jim ničíme prostředí jinde, tak potom jste zelený.

Ale pojďme si to stáhnout k článku. Tenhle provoz je prototyp co komerčně ještě nefunguje ale asi jednou bude.
Je to zatím dotovaný projekt. Spolupracují s dvěma firmami.

Ale na videu je krásně vidět jak výroba baterii probíhá, a jak ty suroviny obíhají planetu několikrát.
Už jen při jejich těžbě ničíme prostředí a vytvoříme víc škodlivin než to auto ušetří za životnost. A to jsme ještě ani nenaložily ty šutry na loď. Pak to naložíme a vozíme šutry tam a zpátky po planetě. Nakonec tenhle těžký průmysl hnaný uhelnými elektrárnami v Číně ­(celkově Asie skoro 90% výroba baterii­) vytvoří XY tisíc tun baterii. A hodí je zase na loď , a jedou do Evropy­/USA na linku.
Tam je dají do aut. V tomhle moment prostě to auto je v násobcích víc ne­-eko než spalovák ale který nám čoudí pod okny. Ale for začíná s tím že ekologové začnou emise počítat až v tenhle moment. Ala maximum absurdum. :D
Jednou ty baterii budou recyklovat. A tohle je šíleně náročný energetický proces. Tenhle projekt vypadá nadějně že aspon výnos kovů bude velký. Přes 90% hezká recyklace. Ale je to jen projekt a zatím běží v režimu testování. Až to komerčně někdo postaví a začne skupovat baterie ok. Lion baterie jsou výborné, jen prostě nepatří do aut. :D

Ještě jedna faktická poznámka. Baterii se nebudou vyrábět recyklátu, což nám autor tak nějak zapomněl říct. Protože z Číny a pro Čínu je levnější vytěžit a vyrobit. Než kupovat drahý kov­/recyklát z USA.

Takže žádná pohádka s happy endem. :D Sám výrobce se považuje spíš za důlní společnost bez dolu. Takže bude dodávat na USA trh, ale ne pro baterie do aut.
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (4972) | 24.4.202410:40
" Tenhle provoz je prototyp co komerčně ještě nefunguje ale asi jednou bude.­"

Asi jednou bude? Je to v provozu minimálně dva roky, zatím spíše jako pilotní projekt, ale už dnešní kapacita je na téměř 100 tisíc EV ročně.

"Už jen při jejich těžbě ničíme prostředí a vytvoříme víc škodlivin než to auto ušetří za životnost.­"

Není pravda. Tohle jsme si tu už vysvětlovali. Toto je graf včetně těžby materiálů pro baterie.

https:­/­/i.kinja­-img.com­/image­/upload­/c_fit,q_60,w_1315­/3e8e53c3e8d99a057c62f6122103d626.jpg
https:­/­/www.mckinsey.com­/~­/media­/mckinsey­/industries­/automotive%20and%20assembly­/our%20insights­/the%20race%20to%20decarbonize%20electric%20vehicle%20batteries­/net­-zero­-batteries­-ex2­-f.svgz?cq=50&cpy=Center

Vezměme třeba USA. 74 kg CO2­/kWh včetně těžby materiálů, takže 75kWh baterka udělá 5550 kg. Benzínové auto se spotřebou 7 l­/100km to vyprodukuje za 34 tisíc km. A to nepočítáme emise pro výrobu toho benzínu ­(ale ani na výrobu elektřiny, ta je ale čistější i u hodně špinavých provozů­).

" Ale for začíná s tím že ekologové začnou emise počítat až v tenhle moment.­"

Jak kteří. Stejně jako někteří zapomínají na to, že se ropa musí vytěžit, rafinovat,... A to také není bez emisí.

"A tohle je šíleně náročný energetický proces.­"

No jak ukazuje tento provoz, tak právě že až tak moc není, když je to o 70­-80 % úspornější než těžba.

"Protože z Číny a pro Čínu je levnější vytěžit a vyrobit. Než kupovat drahý kov​­/recyklát z USA. ­"

A proč by Čína kupovala recyklát z USA? Podstatou je to, aby ty materiály zůstaly na americké půdě pro Američany ­(stejně jako u podobných projektů v Evropě pro Evropany­).
Odpovědět3  0
puntja (24) | 25.4.202411:13
Viděl jste někdy těžbu ropy v Rusku? Tisíce km čtverečních zničených, ropná jezírka, přebytky spalované bez jakýchkoliv opatření.. Co vyteče při poruše, se prostě zapálí a nechá vyhořet. A vytěžená ropa se musí rafinovat, vypořádat se s těžkými zbytky.. kde je nějaká ekologie? A myslíte, že ropa přileze do rafinérek nějak sama? A benzín do aut taky? Doporučuju navštívit Aljašku a Texas, a to je ještě slušně pod dohledem na rozdíl od Ruska. I tak je depresivní jet stovky km podél produktovodů kousek od polárního kruhu, nebo míjet tisíce těžních pump podél silnic na jihu. Nemluvě o šíleném pásmu rafinérek na pobřeží Texasu. A co plošiny v moři? A havárie tankerů? A stav rafinérií ve třetím světě? To ani nechtějte vidět, mně stačila Havana. Právě že VY berete v potaz jen zplodiny z auta, neohlížíte se na brutální těžbu, dopravu a zpracování ropy.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.